تبلیغات محیطی

فراهنر مشاور و مجری تخصصی تبلیغات محیطی و اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در ایران

تبلیغات محیطی

فراهنر مشاور و مجری تخصصی تبلیغات محیطی و اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در ایران

بیلبورد تبلیغاتی چیست ؟

بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای  رسانه های  تبلیغات محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان - کارخانجات - بانک ها و موسسه خدماتی بوده است . واژه بیلبورد مرکب از دو بخش Bill به معنای قبض، لایحه قانونی، سند، صورت حساب و Board به معنای تخته یا هر چیز مسطح،  میز غذا، مقوا و غیره می باشد. بیلبورد با نوشتار انگلیسی Billboard که در طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن آگهی نما می باشد و به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات گفته می شود .

پیشینه آگهی ‌نما به اولین تمدن‌ها باز می‌ گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمی‌خوریم که ستون‌هایی چهار وجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک‌ تکه ساخته شده‌اند، این ستون‌ ها نه تنها جنبه تزئینی داشته‌ اند بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می‌ رفته‌ اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده‌ اند.، اما بدون شک در تعریف امروز در غالب تبلیغات جای می گیرد.


 انواع رسانه تبلیغاتی :

با توجه به نوع مخاطب و درخواست های صاحبان آگهی از بازار هدف ابزارهای مختلفی قابل استفاده هستند که شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی که برای رویت از فواصل دور (معمولا بیش از 20 متر) طراحی شده اند و به انواع عمومی زیر تقسیم می شوند : 

  • دیواری نویسی
  • تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
  • استندهای تبلیغاتی
  • دستگیره های تبلیغاتی
  • و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف
  • بیلبورد های تبلیغاتی
  • تلویزیون های تبلیغاتی شهری
  • تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری
  • تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری
  • استرابوردهای تبلیغاتی
  • استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی

قسمت های تشکیل دهنده بیلبورد تبلیغاتی :

بیلبورد تبلیغاتی متشکل از چندین قسمت است که عبارتند از :

  1.  پایه : از سطح زمین تا زیر صفحه اصلی بیلبورد که جهت نصب آگهی از آن استفاده میشود پایه تابلو نامیده میشود که به شکل های مختلف و بر اساس طرح سازه اجرا میشود که می تواند از جنس لوله های سنگین - بتنی و یا شبکه های فلزی باشد.
  2.  صفحه نمایش آگهی : این قسمت از بیلبورد شامل فریم فلزی می باشد که بصورت شبکه ای اجرا میشود و روی آن با ورق فلزی پوشیده میشود که طرح بر روی آن نصب می شود.
  3.  سیتم نور پردازی : در هر بیلبورد تبلیغاتی در صورت دسترسی به سیستم برق و امکان برق رسانی به آن با توجه ابجاد تابلو تقریبا برای هر یک و نیم متر یک پرژکتور لازم است. این قسمت از بیلبورد شامل دستک های کشویی جهت تعویض و تنظیم نور پرژکتور ها و قاب پرژکتور می باشد. در سالهای اخیر با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی پیشنهاد میشود از پرژکتورهای کم مصرف با توان نور دهی بالا استفاده شود که سیستم های ال ای دی از این دسته هستند.
  4.  راهرو ها و نردبان های تعویض رویه : یکی از مهمترین قسمت هایی است. که معمولا توسط سازندگان مبتدی بیلبوردها فراموش میشود و یا در این خصوص اطلاعاتی ندارد و کاربری آن را نمی دانند. این راهرو ها و نردبان ها باید بصورتی مهندسی و ایمن برای تردد نصاب رویه تابلو در نظر گرفته شده و ساخته شود چون یک سهل انگاری ساده در این قسمت امکان سقوط افرادی که در حال نصب رویه تابلو هستند را موجب شود.
  5. فونداسیون : که اغلب زیر زمین است و شامل میلگرد - بتن جهت استحکام و پلیت یا صفحه ای برای اتصال به پایه میباشد. بیلبوردها بسته به اندازه آنها و سنگینی سازه آن نیازمند محاسبات مهندسی و دقیق جهت اندازه و اجرای صحیح فونداسیون میباشد.
  6.  کلیپس و سپری :  سپری که در چهار طرف صفحه نمایش آگهی و بر روی فریم نصب میشود. و در زمان نصب رویه تابلو بوسیله سپری آن را می کشند تا رویه صاف و یک دست باشد. بعضی از سازندگان تابلو جهت سهولت در کار از کلیپس و سپری استفاده نمی کنند و بجای سپری از چوب استفاده می کنند و برای نصب رویه نیز از منگنه بزرگ استفاده می کنند که معمولا حرفه ای نیست و باعث ایجاد چروک در بیلبورد میشود.
  7.  رویه تابلو : رویه تابلو محل درج آگهی میباشد که در گذشته نه چندان دور بر روی پارچه طرح ها اجرا میشد و توسط نصاب تابلو بر روی صفحه نمایش آگهی چسبانیده میشد ولی در سال های اخیر با پیشرفت و ورود دستگاه های چاپ بزرگ بر روی بنر - فلکس و یا استیکر چاپ شده و جهت دید عمومی به نمایش گذاشته میشود.
  8. آگهی: این بخش برای هر مشتری متفاوت است و پس از طراحی توسط شرکت طراح و تایید مشتری، برروی بیلبورد نصب میشود. نوع اجرای آگهی میتواند: بنر، فکلسی، استیکر و ... باشد.
  9.  بخش فرابیلبورد و حجم  : فرابیلبورد به بخشی از آگهی گفته میشود که داخل کادر مخصوص آگهی نیست و بیرون از بیلبورد قرار دارد یا به عبارتی از کادر بیرون زده است. جدیدا مشاهده میشود که شرکت هایی که دارای خلاقیت در زمینه تبلیغات محیطی هستند از این امکان هوشمندانه استفاده میکنند و علاوه بر استفاده از فضای داخلی و کادر بیلبورد از فضای فرابیلبوردی و بیرونی بیلبورد نیز استفاده می کنند.

​معایب بیلبورد تبلیغاتی :

محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب آن محسوب می شود.

اگر طرح تبلیغاتی به درستی اجرا نشود  و نتواند مفهوم کلی تبلیغ را به مخاطب برساند می تواند به یک ضد تبلیغ تبدیل شود.

 بالا بودن قیمت این بیلبورد تبلیغاتی یکی از معایب آن محسوب می شود و هر شرکتی قادر به اجاره بیلبورد تبلیغاتی نمی باشد.

مزایای بیلبورد تبلیغاتی :

ماندگاری و اثر گذاری طولانی در ذهن مخاطب.

انواع پیام های فرهنگی ، تجاری ، اجتماعی و سیاسی بر روی آن قابل اکران می باشد.

قابل رویت در فواصل دور.

برند را معرفی می کند و فروش محصولات را بالا می برد.

افزایش آگهی مردم نسبت به ورود کالاهای جدید به بازار.

بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانه‌های چاپی می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند.

برای شرکت‌های کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید‌ است.

صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمی‌گردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می‌ یابند.

منبع : فرابیلبورد

www.FaraBillboard.com

رقم های نجومی در مزایده بیلبوردهای تبلیغاتی تهران


در مزایده بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر تهران  دو شرکت خصوصی تبلیغاتی با رقم های  بسیار بالا حق استفاده از تابلوهای تبلیغاتی را از آن خود کردند .

مدیر عامل یکی از این آژانس های تبلیغاتی گفت : با بالا رفتن قیمت بیلبوردهای تبلیغاتی  شهر تهران نوعی نابسامانی در بازار تبلیغات محیطی ایجاد شده است .

وی ادامه داد : افزایش سریع  قیمت بیلبوردهای تبلیغاتی که نتیجه واگذاری این بیلبوردهای تبلیغاتی با قیمت های بسیار بالا توسط سازمان زیباسازی شده است ، باعث شده صاحبان بیلبوردهای قبلی ندانند آیا می توانند آنها هم باقیمت بالاتر بیلبوردهای تبلیغاتی را ارائه دهند یا قیمت قبلی را حفظ کنند که این روند ثبات قیمت در تبلیغات محیطی را بر هم زده است  .

مدیر عامل این آژانس های تبلیغاتی  اظهار داشت  :  این روند در شهر تهران ممکن است حتی  بازار این ابزار تبلیغاتی را در سایر شهرها نیز دچار تزلزل کند ؛ از طرفی این افزایش غیر منطقی قیمت تابلوهای تبلیغاتی موجب شده است  از این به بعد بسیاری از صاحبان کالا در تبلیغات محیطی حضور پیدا نکنند و بسیاری از متقاضیان این بازار حذف شوند، نتیجه ادامه این روند این است که بسیاری از شرکت های تبلیغاتی که در تبلیغات محیطی سرمایه گذاری کرده اند حذف خواهند شد.

وی همچنین افزود : این اتفاق می تواند در بازار سایر ابزارهای تبلیغات محیطی نیز تاثیر گذارد و به مرور با کاهش تقاضا و کاهش تنوع سرمایه گذاری در این بخش شاهد از بین رفتن خلاقیت در صنعت تبلیغات محیطی و کاهش کیفیت این ابزار مهم تبلیغاتی گردد .

مزایده واگذاری 10 دستگاه بیلبورد تبلیغاتی در آزادراه تهران - کرج

مزایده گزار : اداره کل حمل ونقل و پایانه های استان البرز

تاریخ : 1394/04/16

شماره آگهی : نوبت اول شماره 94/181

آدرس : البرز، کرج ، رجائی شهر ، خیابان چهارم شرقی ، پلاک 11 ، طبقه دوم ،دبیرخانه کمیسیون اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز

شرح آگهی


آگهی مزایده عمومی دو مرحله ای 

واگذاری انجام امور تبلیغاتی تجاری و فرهنگی

مزایده شماره 94/181

موضوع : اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز در نظر دارد نسبت به واگذاری ساخت ، بازسازی ، نصب و بهره برداری 10 دستگاه بیلبورد تبلیغاتی در محور آزادراه تهران - کرج (رفت و برگشت) از محدوده تیر روشنایی شماره 200 تا تیر روشنایی شماره 343 به صورت یکجا اقدام نماید .

متقاضیان واجد شرایط می توانند جهت دریافت اسناد و شرایط مزایده مراجعه نمایند . 

سایر اطلاعات و جزئیات مربوط در اسناد مزایده مندرج است .

مهلت و محل دریافت اسناد مزایده تا پایان وقت اداری روز شنبه تاریخ 94.5.3 به آدرس : کرج ، رجائی شهر ، خیابان چهارم شرقی ، پلاک 11 ، طبقه دوم ، دبیرخانه کمیسیون اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز با در دست داشتن معرفی نامه و در قبال اخذ رسید

مهلت و محل ارائه پیشنهادات : تا ساعت 12 روز پنجشنبه مورخ 94.5.15 به دبیرخانه کمیسیون در قبال اخذ رسید 

تاریخ بازگشایی پاکات الف (اسناد) : ساعت 10 صبح شنبه مورخ 94.5.17 

تاریخ بازگشایی پاکات ب (پیشنهادات) : ساعت 10 شنبه مورخ 94.5.24 در طبقه سوم اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز